Een ochtendje op snoek

Een afspraak om 14:00 uur 's middags in de buurt van de trailerhelling..... precies genoeg tijd om 's ochtends nog snel een paar snoeken te gaan vangen samen met Ruud.

Volgens de windfinder gaat het stevig waaien, maar om 7:00 uur valt het nog mee en dus gaan we eerst even kijken of we nog een snoekbaarsje op de #livescope kunnen scoren.

En zo zie je maar weer dat groot aas niet altijd grote vis vangt. Deze knalde meteen op een shad uit de Vertical Kit van #Savagegear. Vrijwel direct daarna krijg ik nog een aanbeet, die ik mis sla, maar dan vinden ze het alweer genoeg geweest. Er komen er meer dan genoeg kijken naar onze shads, maar we vangen er geen meer bij.

Na een kopje koffie en een wafeltje varen we de Biesbosch in zodat we wat meer beschut liggen tegen de wind die toch wel begint aan te trekken en beginnen we wat in het rond te gooien. Ik voor het eerst met mijn nieuwe St. Croix Premier stok van #Luredtackleshop en natuurlijk hebben we onze SavageGear aasjes er aan geknoopt. Al op de tweede worp mist Ruud een goede aanbeet en niet veel later probeert er nog een vis te bijten, maar ook die blijft niet plakken. Drie keer is echter wel scheepsrecht en Ruud kan het eerste groenjasje uit het water plukken.

Een tiental minuutjes na deze vis ben ik aan de beurt en ook ik mag een monster landen...... tenminste.... als je ze stevig in de lens drukt dan lijkt het nog heel wat.... je krijgt er alleen zo'n grote handen van.....

Tijd voor een sfeerplaatje.... Ruud under the rainbow! Alleen oppassen dat hij er niet bij gaat zingen. Wil je de vis en mij niet aandoen natuurlijk.

Pas na een half uur meldt er zich weer een vis voor mij. Ruud heeft nog wel een paar aanbeten gehad, maar die schoten allemaal los. Dit snoekje is in eerste instantie niet erg genegen om met mij te poseren.

Maar uiteindelijk wordt ook dit beest getemd.

Ik wil eigenlijk nog wel iets groters vangen dus ik ga het maar eens proberen met een grote line through trout. Deze trout loopt wel een beetje op zijn laatste eeeh vinnen(?), maar hij heeft dan ook al ontzettend veel snoekbekken van binnen gezien. Zoveel dat de eerstvolgende vis blijkbaar de laatste zal blijken te zijn. Na opnieuw een half uur zonder veel (geen) actie klapt er eindelijk weer een vis op. De trout is helemaal verzwolgen en de vis komt netjes langs de boot voor een foto'tje. En terwijl de snoek een prachtsprong voor de camera demonstreert zien we de helft van de trout afbreken en in het water vallen en langzaam naar de bodem afzinken .... (oei! Save the turtles)

Met deze snoek eindigt mijn bijdrage voor deze ochtend, maar Ruud weet na opnieuw enkele missers weer een snoekje uit het water te toveren.

Het is al bijna tijd om te gaan, maar terwijl we een boterhammetje eten driften we over een diepere kuil en kijken we of we wat snoekbaars kunnen ontdekken. Volgens de Livescope staat er vis genoeg, maar door de wind kunnen we onze shads niet in de bundel houden. Ik verplaats de boot naar een iets ondieper gedeelte om te kijken of het daar wel lukt en terwijl ik daarmee bezig ben stuiten we op een enorme school brasems. Hier lukt het wel om onze shad op het scherm te zien en terwijl we de brasems live door het beeld zien zwemmen.... beginnen ze ineens allemaal heel georganiseerd van rechts naar links te zwemmen. Het gaat razendsnel als Ruud roept: hé dat is de vis die we willen hebben! En hij heeft zijn zin nog maar nauwelijks afgemaakt of ik zie hem hard aanslaan... hangen! Ik heb het volledig gemist, maar Ruud zag op de livescope een roofvis achter de brasems aanjagen en toen hij de shad voor zijn kop hield, aarzelde de vis geen moment en sloeg toe. En met deze snoek komt er een prima einde aan een geslaagd ochtendje vissen.