Predatortour 2018, wat was het gaaf.....

.... en wat waren we teleurgesteld! Het zit erop. Drie dagen predatortour vissen met Ruud. Wat hebben we ons best gedaan, wat hebben we gestressed, wat hebben we genoten en wat voelden we ons naar de kloten toen de app sloot om 15:00 uur gisteren (zaterdag).

Na een minutieuze voorbereiding het afgelopen jaar, waren we er helemaal klaar voor. Het parcours bestreek het Hollands Diep en het Haringvliet, maar we hadden besloten om ons volledig te richten op het Hollands Diep. Het afgelopen jaar zijn we daarom elke week hiernaar afgezakt om het water volledig in kaart te gaan brengen en onze strategie daarop aan te passen. Langzaam maar zeker hebben we prachtige stekken gevonden (daar gaan de gasten van roofvisgids.com nog veel plezier aan beleven!) en vol vertrouwen zijn we afgelopen maandag naar Europarcs de Biesbosch gegaan om ons te installeren en om nog wat te experimenteren met verschillende types kunstaas en technieken op de Amer en de Dordtse Kil ...... we wilden onze stekken niet verstoren.

Het vissen tijdens de eerste (warme) dagen ging ook zeer voorspoedig en dikke baarzen en mooie snoekbaarzen kwamen vrij eenvoudig in de boot en ook meldde er zich nog een goede snoek tussendoor.

Woensdagavond is het dan tijd voor de instructies. Samen met de andere teams worden we geïnstrueerd over de startprocedure, veiligheid aan boord, en het belangrijkste: het hanteren van de predator tour app waarmee we al onze vangsten moeten gaan melden.

En dan is het zover; donderdag 31 mei springen we de boot in..... toch wel enorm zenuwachtig. Bootcontrole, sticker voor het measureboard krijgen, GPS-tracker ophalen en naar de verzamelplaats onder de Moerdijk gaan.

En dan is het zover; een half uur later dan gepland door de mist, wordt om 8:30 uur het verlossende startsein gegeven en knalt iedereen weg naar zijn favoriete stekken. Als een van de weinige boten draaien wij de boot de andere kant op om, volgens planning, eerst ons rijtje baars te gaan vullen.

Het plan is namelijk als volgt: In ongeveer anderhalf uur moeten we onze rijtje baars vol kunnen vissen, daarna tot ongeveer 14:00 uur vissen op snoekbaars en dan hebben we nog ruim twee dagen om drie snoeken te vangen en een eventueel ontbrekende baars of snoekbaars. Bovendien moet het dan ook mogelijk zijn om op een gegeven moment aan het 'upgraden' van onze vangsten te gaan denken.

Een andere boot heeft het op onze eerste stek voorzien, maar wij zijn sneller :) en kunnen beginnen waar we graag wilden beginnen. De eerste shads vliegen door de lucht, maar van rustig en geconcentreerd vissen komt nog weinig terecht. Stijf van de spanning kost het me de grootste moeite om te vissen. Ook Ruud slaat al vrij snel aan het wisselen van shads en de aanbeten blijven uit. Er gebeurt niets. Na een twintigtal minuutjes gaat de elektro in en varen we naar de volgende stek, 200 meter verderop. Bam! op de eerste worp is het raak en de eerste maatse baars komt op de meetplank. En dan de stres! De vis moet precies goed op de plank gehouden worden en we mogen maar één foto met de app uploaden. Ik druk op een knopje op mijn telefoon en vervolgens weten we absoluut niet of het nu goed gegaan is.... aaaah!!! Doorvissen dan maar. Bam, ja vis!, roept Ruud en meteen pok: "ik ook" en een goede! Ruud trekt zijn baars naar de boot en schept in een moeite door ook mijn vis... precies op tijd, want hij lost tijdens het scheppen.

We vissen nog door en uiteindelijk vangen we een tiental baarzen waarvan 1 van 42, en 1 van 36 en 1 van 34.

Er ligt nog veel meer vis en als we doorvissen kunnen we de baarzen hier absoluut nog upgraden, maar dat doen we op een later moment wel. Het eerste rijtje is vol; de snoekbaarzen zijn het volgende slachtoffer.

Denken we....... want hier stokt onze prachtig uitgedachte strategie. We hebben enkele prachtige stekken, maar er gebeurt NIETS...... helemaal niets meer. Ruud krijgt in de volgende 6 en een half uur vissen niet één aanbeet en ik vang tegen het einde van de dag twee ondermaatse snoekbaarsjes..... Wat een domper. Zo goed begonnen en dat was het dan. Vol twijfels beëindigen we dag 1.

Dag 2..... nieuwe ronden.. nieuw geluk.... we houden ons gewoon aan ons plan: snel de snoekbaarzen vol vissen en dan aan de snoek gaan werken. Ontspannen bereiden we ons voor op de start van dag 2.

Dit keer doen we wel mee in de race naar voren en als om 8:00 uur het sein gaat, knallen we mee met de rest. En wat is dat gaaf! Al die pk's die over het water vliegen. Wij zitten ergens in het achterste gedeelte van de middenmoot, maar dat mag de pret niet drukken. Het is ongeveer twintig minuten varen naar de stek die we voor ogen hebben en als we arriveren is de stek nog helemaal vrij: gelukkig. Ik moet nog even snel een plasje plegen als Ruud voor het eerst ingooit. En ik ben nog druk 'bezig' als ik hoor: "ja, vis, goede!". "Maar ik ben nog niet klaar," piep ik.... hup snel, beker omkiepen, net uitklappen en hoppa de eerste goede snoekbaars in het net. Hebben we daar nu gisteren ons de hele dag te pletter voor lopen vissen?!

Binnen 3 kwartier is ook het rijtje snoekbaars vol. Wat nu? de snoekbaars is overduidelijk los, dus we gaan de drift nog een keer maken om te kijken of we er een upgrade aan vast kunnen plakken. Ruud knoopt er een grotere shad aan en smijt deze het ondiepe op..... en opnieuw: ja, goede vis! Een snoek vermoeden we al vrij snel; de vis neemt goede runs en ik sta gespannen met het schepnet in de aanslag. Even later kunnen we een mooie snoek van 90 cm landen en gaan we stuiterend door de boot. Het gaat perfect.

Een uurtje vissen en we hebben twee rijtjes vol; de eerste snoek is binnen en nog praktisch twee dagen voor de laatste twee snoeken. Wat een luxe. We kunnen ons snoekbaars-/ baars-materiaal opbergen en de snoekspullen komen tevoorschijn. Vissen maar. De rest van de dag loopt voorspoedig, we upgraden tijdens het snoeken onze baarzen en snoekbaarzen nog met een paar centimeters.....

En tegen het einde van de eerste dag besluit ik er eens een ouderwetse screaming devil aan te knopen. Een beetje meewarrig word ik door Ruud aangekeken...... wat knoopt die er nu weer aan zie ik hem denken.

Maar het werkt! de tweede snoek gaat voor de bijl.

Licht euforisch varen we terug aan het einde van dag 2.....morgen een hele dag voor 1 snoek.... dat wordt een makkie.

Intussen snappen we ook hoe de puntentelling werkt..... het vissen is zo spannend dat het even moeite kostte om dat te ontdekken. De ranking wordt bepaald aan de hand van het aantal gevangen cm's aan snoek. De snoekbaars en baars gaan pas meetellen als het rijtje met snoek is volgevist en bovendien zijn er 1000 punten extra te verdienen op het moment dat alle drie de rijtjes vol zijn. 1 snoek van 45 cm en we krijgen er direct 1.303 punten bij.

Dag 3, en het plan is: snel een snoek vangen en dan kijken waar we het makkelijkst kunnen upgraden.

Het klaarmaken voor vertrek gaat intussen zo soepel dat we ondanks dat we erg rustig aan gedaan hebben al voor half acht het verzamelpunt opvaren.

We hebben ruim de tijd om rustig te ontbijten en om 8:00 uur klinkt het startsein voor de laatste keer, we zijn eraan begonnen.

Op de eerste stek haak ik meteen een baars. Mooie vis, maar geen upgrade en bovendien moeten we nu geen baarzen hebben...... we moeten snoek hebben. We werpen, wisselen van aas, driften langs stenen kanten, over stukken met veel planten, mooie taluds...... maar er gebeurt nog niets. Langzaam verstrijkt de tijd. Maar, nog tijd genoeg, we hoeven tenslotte maar één snoek te vangen. Af en toe kijkt Ruud op de app en daar ziet hij dat we gestaag aan het zakken zijn; we hebben natuurlijk wel een berg punten 'klaar' staan, maar ja, dan moeten we wel een snoek vangen. Het is intussen bijna middag en langzaam aan beginnen we toch al iets zenuwachtiger te worden. Geen tijd om te eten, er moet gevist worden.

We zoeken een andere stek op en vissen verder. Zoals gezegd, we worden al wat zenuwachtiger en ik knoop dezelfde devil van de dag ervoor maar weer eens aan. Misschien helpt dat. Een paar worpen later, ja! vis....... geen grote, maar dat maakt niet uit; als het maar een snoekje van minimaal 45 cm is. Maar helaas; geen snoekje; weer een baars; 41 cm en dus een upgrade, maar zinloos zonder snoek

Maar weer door en een paar worpen later weer vis; een snoekbaars dit keer. "waaaaaah" dit gaat niet goed.

En weer verder, werpen, verder varen, zoeken, werpen .... NIETS! de tijd begint te dringen. Op de laatste dag mogen we maar tot 15:00 uur vissen en het is als half twee. We besluiten tot een laatste wanhoopspoging: trollen. Ruud en ik HATEN trollen, maar we moeten een snoek hebben en misschien dat stomweg meters maken ons nog de meeste kans geeft. Dus, hengels in de aanslag en trollen. Na een half uurtje haak ik planten.... vis? Ik heb geen idee. Ruud komt voor de zekerheid al met het schepnet aangevlogen en er zit een vis aan. Maar weer is het niet wat we moeten hebben. Nu weer een snoekbaars. Vlug onthaken en weer door; minder dan een uur nog op de klok.

We trollen en we trollen en dan ineens BAM!; "JA!" roep ik .... (dit is een snoek, daar ben ik van overtuigd) en vrijwel onmiddellijk: "..... en hij is eraf"........ en toen klonk er zoiets als "jammer maar helaas' in de boot of althans woorden van min of meer gelijke strekking. Dit was onze kans.... onze allerlaatste kans en die hebben we gemist. We vissen nog tot 15:00 uur, maar het mag niet meer baten...... de snoek die we altijd kunnen vangen, de laatste snoek die ons op het allerlaatste moment nog de top 50 in had kunnen slingeren die snoek hebben we dit keer niet gevangen. We eindigen op plek 101..... Maar wat was het gaaf, en spannend en dit smaakt naar meer. Volgend jaar een nieuwe poging..... en als we het dan beter doen, dan ligt de beloning al klaar.

Vond je onze onze blog leuk? Like dan onze pagina en het bericht op facebook. THNX!!!!