Met de worm

Wat was het koud afgelopen week...... en als je dan ook nog niets vangt dan helpt dat niet. Woensdag moesten wij ons eerst door het ijs heen een weg van de trailerhelling door de haven varen om vervolgens een hele dag tevergeefs met de fireball in de weer te zijn. Het 'voordeel' van een dag waarop de vis het volledig laat afweten is wel, dat het fanatisme om het de volgende keer beter te doen alleen maar groeit. Ik wilde opnieuw met de fireball aan de slag gaan dit weekend, maar was zo verstandig geweest om mijn voorraad aasvissen weg te kiepen. Een rondje langs de lokale hengelsportzaken leerde alvast dat ik daar geen aasvissen vandaan zou kunnen halen. Daarom besloot ik maar wat pieren te steken in mijn tuin om daarmee enkele zwartbekgrondels te vangen die vervolgens zouden kunnen verhuizen naar de fireball. Dimitri werd al snel bereid gevonden om zaterdag mee te gaan dus rond half acht konden wij in de file aansluiten bij de trailerhelling..... blijkbaar waren we niet de enigen die er zin in hadden. (Uiteindelijk lagen er een twintigtal boten op de plas waar we visten!)

Zwartbekgrondels.... normaal niet echt een vis waar je op zit te wachten, maar nu wilde ik er toch graag enkele vangen. Maar het bleef bij willen, want geen zwartbekgrondel die zich liet verleiden.

Ik blijf het een half uurtje volhouden, terwijl Dimitri zich bezig houdt met het fotograferen van een voorbijvliegende luchtballon.

Geen aasvissen! Dan maar iets anders. Er staat weinig wind dus we gaan rustig met de boot langs het kantje terwijl we deze uitgooien in de hoop een snoekje te kunnen verleiden. Het lijkt een beetje op het vissen op zwartbekgrondels want ook nu gebeurt er niets. Dan maar weer iets anders. Volgens de dieptemeter ligt er veel vis op 5-8 meter dus gaan we langzaam driftend over een mooie plaat terwijl we verticalend/ slepend de bodem aftikken. Dimitri met een shadje en ik met een enkele worm op de haak.

Bam! een snoekbaarsje meldt zich door zich vol overgave op het wormpje te storten. Zeker geen joekel, maar na de taaie dagen van de afgelopen tijd ben ik er heel blij mee. Vooral de aanbeet was spectaculair voor zo'n visje.

Na dit 'succes' besluit Dimitri ook over te schakelen op een wormpje en we vissen verder. Het blijft lang stil en we doen verschillende stekken aan. Op een nieuwe stek aangekomen zien we iemand die pelagisch bezig is net een mooie snoekbaars landen. Wat we op maken uit de enthousiaste gesprekken die hij voert met een andere vlakbij liggende boot is dat de vis 78 cm meet.

De diepte op deze stek meet ook zo'n 7 meter alleen is het volgens de dieptemeter compleet uitgestorven. Misschien niet zo goed voor het vertrouwen, maar ja, dat je niets ziet wil niet zeggen dat er niets ligt. En dat blijkt ook wel als ik na een tijdje een mini-snoekbaarsje vang. Ook deze dreumes had wel trek in een wormpje. Ik gooi hem terug en bedenk dan dat deze eigenlijk ook wel een foto'tje verdiend had. Nog maar eentje vangen dan.

Dimitri gelooft eigenlijk nog steeds niet erg in de worm en deelt mee dat zijn eerste vis voor dit jaar meteen een goede moet zijn....... en niet zo'n frommelvisje dus. Als het tijd is voor een sanitaire stop word ik deelgenoot gemaakt van Dimitri zijn filosofische kant. Hij heeft zijn hengel in de steun gezet en vraagt zich hardop af wat te doen als je midden in je sanitaire stop ineens je hengel fel door zou zien buigen. Ik bevestig dat dat een moeilijke situatie op zou kunnen leveren.

Als Dimitri de hoosbeker staat om te spoelen hoor ik hem ineens mompelen...... 'het zal toch niet' en als ik omkijk zie ik Dimitri een volledig krom staande hengel uit de steun trekken. Allebei kijken we naar de kromme hengel en denken dat hij vast zit als ineens de top terugveert en opnieuw krom trekt. "Ja.... ik geloof toch dat ik eentje aan heb!" Het is meteen duidelijk dat het een goede vis is en ik breng het net in gereedheid. We zijn er allebei ook meteen van overtuigd dat het een snoek is en omdat de loodkop direct aan een fluorlijntje is geknoopt pompt Dimitri de vis snel naar boven. Een dikke, perfect gehaakte vis, kan snel het net in geleid worden. Dimitri twijfelt nog even of de vis de meter haalt, maar ik ben er van overtuigd dat dat geen probleem is. Het meetlint geeft 101 cm aan... Dimitri heeft zijn pr met 1 cm aangescherpt!

Opnieuw op een regenwormpje. Heerlijk!

De vis mag even poseren voordat zij terug mag en zwemt dan onmiddellijk met een krachtige slag weg.

De rest van de dag gebeurt er niets meer, maar met zo'n vis in de boot zijn we dik tevreden.

De foto's:

Ook een keer de Maas op? (vanaf € 175)